تبلیغات
دلتنگی های یک معلم - چه کنیم تا علاقه به نماز خواندن در ما ایجاد شود
دلتنگی های یک معلم
معلم اساس تحولات جامعه
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


این وبلاگ به تمامی آنانی که در ولایت مهدوی ذوب شده اند تعلق دارد

مدیر وبلاگ :محمد رضا انتظاریان
نظرسنجی
به نظر شما این وبلاگ در جزب مخاطب چقدر موفق بوده است ؟مرا یاری فرمایید






بنده درمورد علل  بی میل بودن افراد به نماز سوالاتی داشتم که طی نامه ای پاسخ این سوالات برایم ارسال شد وباتوجه به عمومیت داشتن این مسئله جهت استفاده شما دوستان ضمن حفظ امانت آن را در وبلاگ قرار می دهم- محمد رضا انتظاریان.

بسم الله الرحمن الرحیم

شماره نامه: 100174419

تاریخ :91/4/27

دانشجوی گرامی: reza24504@gmail.com

سلام علیكم                       از حسن اعتماد شما خرسندیم, امید است بتوانیم پاسخگوی خوبی برای سوالات شما باشیم.

 

سوال 1 : چه كنیم كه علاقه به نماز خواندن درما ایجاد شود؟

پاسخ :دوست گرامی. انسان ذاتا بنده خدا است یعنی مخلوق خدا است و همه چیزش از خدا است, در این دنیا هم آمده تا با اختیار خودش بنده خدا شود زیرا هدف زندگی همین است و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون - در صورت بندگی به رشد و كمال خود می رسد و سعادت دنیا و آخرتش در گرو همین بندگی است. .در میان تمام رفتارهای عبادی انسان نسبت به مولای خویش نماز مهمترین عملی است كه نشانگر بندگی ما نسبت به خدا است. نماز اظهار بندگی و پیمان بندگی است و كسی كه نماز نمی خواند از دایره بندگان خدا خارج است و معلوم ا ست كه چنین شخصی صید شیطان می شود و عاقبت بدی دارد.

شاید ریشه مشكل عدم‌علاقه به نماز، در این است كه ما خود و هدف از خلقتمان را درست نمی شناسیم؛ زیرا هر كس خودش را به صورت حقیقی بشناسد و به كمال و سعادت خود علاقه مند باشد و با فلسفه و هدف خلقتش آشنا باشد، می داند كه تمام سعادت انسان در گرو ارتباط با خداوند و طلب سعادت از او است.

اگر كسی چنین شناختی از خود و هدفش داشته باشد، چگونه ممكن است به نماز، -كه بهترین وسیله ارتباط با خدا و نزدیك شدن به او و رسیدن به خواسته های مادی و معنوی انسان در دنیا و آخرت است- بی‌علاقه باشد.

در حقیقت نماز پل ارتباطی میان خالق و مخلوق است. نماز، ریسمانی است كه بندگان را به سعادت ابدی می رساند و بی توجهی نسبت به آویختن به این ریسمان، او را در قعر چاه طبیعت ماندگار خواهد كرد.

سر اصلی نماز و هر عبادتی در فعلیت‌بخشی به نیروی «ولایت» در انسان است. یك مسلمان عمیقا باید بداند و باور كند كه قدرت انسان از طریق ارتباط با خداوند كه منبع تمامی قدرت‌ها است تامین می شود. انسان كه در استعداد خود خلیفه و ولی خدا است، تنها از طریق نماز و عبادت است كه می تواند قدرت ولایت خویش را فعلیت بخشیده و جلوه‌گر سازد و به مقام خلافت خداوند در زمین كه شایسته انسان است بار یابد.

كسی كه نماز نمی خواند انسان ضعیف، بی اراده و بی خاصیتی است. انسان های مومن و متقی و اهل عبادت انسان هایی هستند كه گاهی ممكن است در اثر عبودیت و قرب به خداوند، با یك كلام ملتی و تاریخی را عوض كنند.

سر نماز و عبادت در قدرت ولایتی انسان است. همانگونه كه انسان برای رسیدن به قدرت اقتصادی تلاش اقتصادی می كند تا قوی باشد، برای رسیدن به قدرت معنوی نیز لازم است تلاش معنوی انجام بدهد و بداند كه در صورت ترك این گونه تلاش ها آدمی ضعیف و بی مقدار خواهد بود.

دوست عزیز؛

اگر به نماز اینگونه بنگریم كه در بالا عرض شد، براستی آیا باز هم سستی می كنیم؟ حال آنكه خدای حكیم و مهربان از ابتدا حس رسیدن به كمال و قدرت ولایت و نیاز به چنگ زدن به این ریسمان را در نهاد هر انسانی سرشته است؛ یعنی خداپرستی و تقرب به خداوند یك گرایش فطری است و انسان به حسب فطرت خود طالب پرستش خدا و كرنش و خضوع و تسلیم در برابر اوست. (1)

البته موانعی وجود دارد كه با برداشتن آنها نه تنها میل و گرایش به نماز در انسان ایجاد خواهد شد، بلكه كم كم حب و علاقه ی به آن نیز بوجود خواهد آمد.

از جمله موانع سستی در نماز عبارتست از:

1 مهمترین عامل بی توجهی به نماز، گناه است.

حضرت حق (جل و علا) دستور فرمودند كه با شیطان طرح دوستی نریزید و از دستورات او پیروی نكنید؛ چرا كه مطیع شیطان، از خدا اطاعت نمی كند. وقتی انسان، آلوده ی به گناه می‌شود، یا اصلا به سمت نماز و نیایش با خدا نمی رود و یا از نماز و عبادت خویش حظ و بهره ای نخواهد برد و بطور طبیعی هر فردی به چیزی گرایش دارد كه از آن لذت برد!

بنابراین چون فرد گناهكار از نمازش لذت نمی برد ممكن است كم كم نماز را ترك كند و شیطان را به هدفش برساند. بدون شك اگر مدتی در ترك گناهان بكوشیم موفق به انجام عبادات شده و لذت و شیرینی آنرا نیز خواهیم چشید.

2 حب دنیا

محبت و علاقه ی قلبی به دنیا، ریشه ی همه ی خطاها و گناهان است؛ لذا در اثر این محبت، انواع گناهان از انسان سر خواهد زد و به همان وضعی كه در بالا اشاره كردیم گرفتار می شود؛ چرا كه «حب الدنیا رأس كل خطیئه». از علاقه ی قلبی به دنیا و متعلقات دنیاست كه حتی در نماز هم، تمام توجه محب دنیا به سمت دنیاست و هیچ لذتی از نماز نمی برد و كم كم كاهل نماز شده و چه بسا نماز را ترك كند و به خسران ابدی گرفتار شود.

3 عدم معرفت نسبت به خالق یكتا و حقیقت نماز

مهمترین مشكل ما با نماز اینست كه خود را نیازمند به نماز خواندن، نمی دانیم بلكه تنها به چشم یك تكلیف به آن نگاه می كنیم؛ تكلیف هم همانطور كه از لفظ آن معلوم است، یعنی كاری كه با مشقت و سختی انجام پذیرد. همه‌ی اینها به این خاطر است كه نسبت به خالق خویش، معرفت صحیحی نداشته و از اسرار نماز آگاه نیستیم. اگر پی به عظمت خدای یكتا ببریم و بدانیم كه او خالق هستی است و بی نیاز مطلق است؛ او قادر و حكیم و عالم بر همه چیز است و... بدانیم كه چنین خدای با عظمتی، به انسان فقیر سراپا تقصیر بی چیز و نیازمند، امر كرده كه بیا و با من همنشینی كن و با من حرف بزن! چرا كه تنها من می توانم احتیاجات تو را برآورده كنم و تو در اثر انس با من می توانی از دیگران بی نیاز شوی و... آیا باز هم در امر نماز كوتاهی می كنیم؟ آیا نعوذ بالله او نیاز به هم صحبتی با ما دارد؟! یا این عبد آلوده ی جاهل و نیازمند است كه محتاج راهنمایی و یاری و كمك خالق خویش است؟

انبیاء الهی و اولیاء خدا چون عظمت حق تعالی را درك كرده بودند نماز را نور چشم خود می دانستند و ندا در می دادند كه «كفی بی عزا ً ان اكون لك عبدا ً و كفی بی فخرا ً ان تكون لی ربا ً» (2) برای من همین عزت، كه عبد تو باشم و برای من همین فخر، كه تو رب من باشی كفایت می كند و اینان همانها هستند كه قرآن در وصفشان فرمود: «یخرون للاذقان سجداً» (3)

در محجة البیضاء آمده است كه خداوند فرمود: یا داوود: اگر آنان كه روی از من گردانیده اند می دانستند انتظار و شوق مرا به ترك معصیتشان و مدارائیم را با ایشان، هر آینه از شوق، جان رها می كردند و در اثر محبت و عشق، بند بندشان از هم میگسست. (4)

ندهی اگر به او دل، به چه آرمیده باشی؟ نگزینی ار غم او چه غمی گزیده باشی؟

نظری نهان بیفكن، مگرش عیان ببینی گرش از جهان نبینی زجهان چه دیده باشی؟

سوی او چو نیست چشمت، چه در آیدت به دیده سوی او چو نیست گوشت چه سخن شنیده باشی؟ (فیض كاشانی)

4 عدم صبر بر طاعت

انجام هر تكلیفی در آغاز راه، صبوری می خواهد و استقامت. امام خمینی (رحمة الله علیه) در توضیح صبر در اطاعت فرموده اند: انسان در فرمانبرداری حق تعالی، خوددار باشد و نفس اماره، عنان از دست انسان نگیرد، و افسار گسیخته نكند. (4) در حدیثی از امام علی (علیه السلام) آمده است كه فرمودند:... كسی كه بر اطاعت صبر كند خداوند برای او ششصد درجه بنویسد كه فاصله ی هر درجه از پایان زمین تا عرش می باشد... (5)

ای عزیز!

آگاهی بر برخی از خصوصیات نماز، در مواظبت بر آن و شوق به انجام آن كمك كننده است:

1 نماز ستون دین است.

امام باقر (علیه السلام) فرمودند: نماز ستون دین است؛ مثل آن، مثل ستون خیمه است كه اگر ستون، محكم باشد میخها و طنابها محكم می مانند و اگر ستون كج شود و بشكند، نه میخی استوار می ماند و نه طنابی (6)

2 نماز انسان را از فحشا و منكر باز می دارد.

خداوند تعالی در قرآن كریمش فرموده: «اتل ما اوحی الیك من الكتاب و اقم الصلوة ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنكر» (7) آنچه را كه از كتاب به تو وحی شده است بخوان و نماز را بر پا دار، كه نماز از كار زشت و ناپسند باز می دارد. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) درباره ی مردی كه با آن حضرت نماز می خواند و در عین حال مرتكب كارهای زشت میشد فرمود: نمازش روزی او را از زشت‌كاری باز خواهد داشت. پس دیری نگذشت آن مرد توبه كرد. (8)

3 نماز گناهان را فرو می ریزد.

امام علی (علیه السلام) درباره ی نماز چنین سفارش می كند: نماز گناهان را فرو می ریزد، همچون ریزش برگ از درختان و آنها را از گردن بندگان باز می كند، همچون باز كردن رسن از گردن چهار پایان. رسول خدا نماز را به چشمه ی آب گرمی تشبیه فرمود كه جلو در خانه ی مردمی باشد و شبانه روزی پنج مرتبه خود را در آن بشوید. آیا بر بدن چنین كسی چرك و كثافتی باقی خواهد ماند؟ (9)

4 نماز اول چیزی است كه در قیامت از آن سؤال می شود.

پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: در روز قیامت نخستین عمل بنده كه به آن رسیدگی می شود نماز است؛ اگر پذیرفته شد به سایر اعمال رسیدگی می شود و اگر پذیرفته نشد به هیچ یك از اعمال دیگر او رسیدگی نمی شود. (10)

5 كسی كه نماز را سبك بشمارد از اهل بیت (علیهم السلام) نیست.

امام باقر (علیه السلام) فرمودند: نمازت را سبك مشمار؛ زیرا پیامبر (صلی الله علیه و آله) هنگام رحلتش فرمود: از من نیست كسی كه نمازش را سبك بشمارد.

و احادیث فراوان دیگری كه در ارزش نماز و مذمت ترك نماز آمده است كه هر یك برای تنبه انسان كافی است.

پرسشگر گرامی؛

بدان كه آرامش حقیقی در ذكر و یاد خداست؛ چرا كه «الا بذكر الله تطمئن القلوب». امام سجاد (علیه السلام) در مناجات نیمه ی شعبان می فرمایند: پروردگارم آرامش دلهای دل دادگان به تو آرامد، خردهای پریشان با معرفت تو جمع آیند، قلوب را آرامشی جز در یاد تو نیست و جانها جز در منزلگاه دیدار تو آرام نیابند (11)

و در تورات موسی (علیه السلام) چنین آمده: ای فرزند آدم! تنها به عبادت من پرداز تا دلت را از بی نیازی پر كنم و نسبت به خواسته هایت تو را به خود وا نگذارم. بر من است كه نیازمندی تو را از تو بردارم و دلت را از ترس خود پر كنم و اگر برای عبادتم خود را فارغ نسازی، دلت را مشغول دنیا سازم و دیگر در نیاز را به رویت بندم و تو را با خواسته هایت وا گذارم (12)

با همه ی توضیحات داده شده، باید توجه داشت كه ابتدا باید با پای تكلیف حركت كرد! یعنی اگر شوق به نماز نداریم باید تا مدتها سر تسلیم در مقابل حضرت حق فرود آورده و امر الهی را در بجا آوردن نماز اطاعت كنیم، تا به حول و قوه ی الهی كم كم شور و شوق به نماز نیز در ما ایجاد شود.

عشق و علاقه ی به نماز از مراتب عالیه ای است كه تنها كسانی كه تقوا پیشه كنند و در انجام فرامین الهی، راه استقامت را بپیمایند به آن می رسند؛ پس در كسب تقوی بكوش و از حضرت حق، در مناجاتها و دعاهایت عبادتی عاشقانه را طلب كن.

ای دل اگر نخواندت ره نبری بكوی او بی قدمش كجا توان ره ببری به سوی او؟

گر نروی به سوی او، راست بگو كجا روی؟ هر طرفی كه رو كنی ملك اوست كوی او

پیروز باشید.

---------------------------------------------------

(1) مشكات/ مجموعه آثار آیت الله مصباح/ ص 45

(2) مفاتیح الجنان از مناجات امیرالمؤمنین (علیه السلام) بعد از مناجات منظوم

(3) سوره ی اسراء/ 107

(4) شرح حدیث جنود عقل و جهل/ ص413

(5) اصول كافی/ ج 2/ ص 75/ باب الصبر

(6) میزان الحكمه/ ج 7/ ص 3097

(7) سوره ی عنكبوت/ 45

(8) میزان الحكمه/ ج 7/ ص 3097

(9) میزان الحكمه/ ج 7/ ص 3099

(10) میزان الحكمه/ ج 7/ ص 3101

(11) ساغر سحر/ استاد كریم محمود حقیقی/ به نقل از بحار الانوار/ 94

(12) اصول كافی/ 3: 131

 

اظهار نظر دقیق شما درباره پاسخ‏ها [با ذكر كد سوال] موجب تكامل و پویایی كار ماست.

 

آدرس :http://www.porseman.org/q بانك پرسش و پاسخ دانشجویی می باشد. شما می توانید با طرح سوال خود در صفحه http://www.porseman.org/q/newq.aspx و یا آدرس الكترونیكی info@porseman.org با سرعت بیشتری پاسخ رادریافت نمایید.

سایت های موضوعی اداره مشاوره : porsemani.ir

«خوشبختی و موفقیت شما را از خداوند بزرگ خواستاریم





نوع مطلب : مذهبی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 23 مرداد 1391
یکشنبه 29 دی 1392 05:59 ق.ظ
سلام هردوبلاگتون راباافتخارلینک کردم
محمد رضا انتظاریانشما سرور بزرگوار من هستید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
http://opload.ir/downloadf-7578069c54dd1-mp3.html